søndag den 13. december 2009

Burka eller ikke burka?

Denne blog skal egentlig ikke handle om politik, den skal handle om ting som er vigtige for mig og da dette emne simpelthen er for vigtigt til at det skal forbigås i tavshed, vover jeg mig alligevel nu ud i noget politisk. Det handler om kvinder, medsøstre som ikke er lige så heldigt stillet som danskfødte kvinder. Forestil dig at din far eller ægtemand krævede af dig at du skulle bære burka udenfor dit hjem. Skrækkeligt ikke! Forestil dig de begrænsninger det i så fald ville lægge på dit liv.

Jeg var frygtelig meget i tvivl - splittet faktisk, om hvorvidt vi kunne tillade os at forbyde en beklædningsdel. Ville vi i så fald ikke være lige så slemme som de præstedømmer, som forbyder kvinder at gå i benklæder og som idømmer kvinder, som bryder denne lov, adskillige piskeslag for deres "forbrydelse". Jeg tænkte at jeg gerne ville have den forbudt, men det var samtidig imod min holdning til demokrati og frihed og så ønskede jeg ikke at der skulle hældes mere benzin på et vist højreorienteret partis bål - de har jo en helt anden agenda end jeg har.

Jeg følte mig simpelthen ikke oplyst nok og jeg befandt mig i dette dilemma indtil jeg på DR2 forleden, så en genudsendelse af Martin Krasnik's samtale med Mona Eltahawy. Pludselig vidste jeg hvordan jeg skulle forholde mig til sagen.

Derudover tror jeg, at vi som et frihedselskende folkefærd, skal passe på at vi ikke tillader, eller overser, at der i frihedens navn, sker ting som er så skrækkelige og ødelæggende, at der burde lovgives mod dem. Det er en balancegang af dimensioner, men se samtalen her og døm selv: http://www.monaeltahawy.com/blog/?p=203

0 kommentarer:

 
Lavendelhuset - Templates Novo Blogger